Monday, March 1, 2010

Peristiwa di Kafe

Assalamualaikum



Baru-baru ini penulis ada berjumpa dengan seorang sahabat ni yang berasal dari Sabah takala sedang menjamah makanan di kafe. Kami pun berkenalan sambil bercerita tentang perihal diri masing-masing. Dia amat suka bercakap sehingga tajuk perbualan kami semuanya berkisar tentang dirinya...hehehe

Banyak juga perkara yang dibincangkan, tentang kisah hidupnya, study dan sebagainya. Apa yang menarik perhatian penulis adalah ketika dia bercerita tentang kisahnya takala sedang membuat latihan industri di hospital sebagai kaunselor kesihatan.

Dia mengatakan setiap hari dia menerima dan memberi kaunseling kepada pesakit yang juga merupakan mangsa rogol!
"Masya-Allah! mangsa rogol? Apa dah jadi dengan lelaki sekarang ni? Mana sikap protective mereka terhadap wanita?" bisik hati kecil penulis takala mendengar cerita tersebut.

Sahabat tadi pula menambah bahawa kebanyakkan pesakityang datang terdiri daripada golongan remaja bawah umur. Melopong penulis mendengar penjelasan sahabat itu. Maknanya mereka ini bukannya dirogol, ada kemungkinan juga mereka ini berzina! Jika remaja di bawah umur melakukan hubungan seksual, lelaki tersebut boleh dianggap merogol budak perempuan tersebut (ini undang-undang tau!) kerana perempuan tersebut bawah umur.

" diaorang ni! kalau nak buat pun, buat lah lepas umur 18. hahahaha!" gurau sahabat tadi. Penulis hanya menguntumkan senyuman sambil menjamah semula nasi yang ada di pinggan. Zina semakin berleluasa dalam kalangan remaja dan cerita sahabat tadi menguatkan lagi fakta tersebut.

Siapan yang perlu dipersalahkan? ibu bapa? kerajaan? kawan-kawan? ataupun diri sendiri? Kita sebagai golongan yang berilmu seharusnya membendung masalah ini. Jika kita meihat kemungkaran berlaku di depan mata, wajib untuk kita mencegahnya. Namun perkara ini jarang berlaku. Kenapa? kerana umat islam sekarang sudah tidak tahu membezakan antara yang benar dan yang batil. Jadi tuntulah ilmu agar kita mendapat Furqan (pembeza) antara yang benar dengan yang batil. Cegahlah kemungkaran selagi mampu kerana banyak umat yang terdahulu musnah kerana tidak menyuruh yang makruf dan mencegah yang mungkar.

"dan hendaklah di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh yang makruf dan mencegah yang mungkar. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung."
(Ali-Imran, 3:104)

Renung-renungkan lah.....

0 comments:

Post a Comment