Thursday, March 4, 2010

teka-teki

Ketika ber'Rehlah' di titi hayun, penulis ada mendengar beberapa teka-teki yang agak menarik dan disini ingin penulis berkongsi teka-teki tersebut bersama-sama para pembaca. Awas! jawapan yang diberikan mungkin akan menyebabkan para pembaca berasa pelik. Jika hal tersebut berlaku, segera tekan alt+F4 untuk keluar....hehehehe


Soalan 1
Perhatikan gambar ikan dibawah yang di buat dengan menggunakan 8 batang ranting kayu (konon lah). Dengan hanya menggerakkan 3 batang ranting tersebut, buatkan gambar ikan tersebut menghadap ke arah yang bertentangan (maksudnya ke kiri lah..)



Soalan 2

Berikut adalah err......binaan (agaknya) yang disusun menggunakan 6 batang ranting kayu. Dengan hanya menggerakkan 2 batang ranting kayu, buatkan binaan ini menjadi sebuah kotak yang dimana di dalam kotak tersebut ada nombor lima.


Soalan 3
11 batang ranting kayu disusun membentuk seekor kambing seperti yang dibawah (anggap jelah benda ni macam kambing). Dengan hanya menggerakkan 2 batang ranting kayu, jadikan seekor kambing ini kepada 2 ekor kambing!

Soalan 4
Merujuk kepada gambar kambing tadi juga. Dengan hanya menggerakkan 2 batang ranting kayu, buatkan kambing tersebut pandang ke arah yang bertentangan (ke kanan).



Jadi bagaimana? senang soalannya? Jika merasakan soalan ini susah, usah risau! Penulis ada sediakan jawapan bagi kesemua teka-teki ini. Tetapi penulis berharap pembaca cuba dahulu sebelum melihat jawapan untuk melatih minda kita dalam menjawab soalan-soalan yang pelik seperti teka-teki ni.







Jawapan soalan 1
Senang sahaja jawapannya. Sila lihat gambar di bawah dan beri perhatian kepada ranting kayu yang bewarna merah. Cuma alihkan ranting tersebut ke tempat yang lain dan anda berjaya menyelesaikannya.


Jawapan soalan 2
Lihat gambar di bawah untuk mengetahui jawapannya. Yup! V dalam roman beerti nombor lima....hehehe.
Jawapan soalan 3
2 ekor kambing dari seekor kambing? senang sahaja! lihat gambar di bawah. Jadikan kambing tersebut sedang bunting, maka ia sudah menjadi 2 ekor kambing....hahahaha


Jawapan soalan 4

Ini jawapan yang straight foward! Kalau ada pembaca yang tidak dapat menjawabnya, itu adalah kerana salah mentafsir soalan..kalau tidak percaya lihat semula soalan diatas.



p/s: =P

1 comments:

A.K.U dan K.A.M.I said...

haha..nice idea huh..?i like it..

Post a Comment