Friday, March 26, 2010

Laksanakan kebaikan, cegah kemungkaran


Mari kita berfikir sejenak, adakah para pembaca mempunyai haiwan peliharaan? Jika ya, adakah para pembaca menyayangi haiwan tersebut? Penulis yakin majoriti pembaca amat menyayangi haiwan peliharaan masing-masing apatah lagi haiwan tersebut dilahirkan dalam keadaan comel, cantik dan sebagainya.

Sekarang bayangkan yang para pembaca sedang menyapu daun-daun kering di halaman rumah. Usai mengumpulkan daun-daun kering tersebut, para pembaca mula menyalakan api untuk membakar daun-daun tersebut. Unggun api yang besar dan sangat panas membuatkan pembaca terpaksa berganjak ke belakang untuk mengelak daripada terkena bahang api yang panas bak api nereka. Tiba-tiba haiwan peliharaan kesayangan pembaca tadi meluru laju ke unggun api tersebut! Apa tindakan pembaca takala melihat kejadian tersebut? Panik? Cuba menghalang? Menjerit? Penulis yakin para pembaca akan cuba menghalang haiwan kesayangan itu daripada masuk ke unggun api tersebut.

Rasulullah s.a.w bersabda :
“tidak sempurna keimanan seseorang di antara kamu sehingga ia mencintai saudaranya (sesama muslim) sebagaimana ia mencintai dirinya”
(Riwayat Iman Bukhari dan Muslim)
Hadith Arba’in : hadith yang ke 13

Kasih sayang sesama manusia itu merupakan kunci kesempurnaan iman (indahnya Islam!). Jangan sangkakan iman dalam diri kita sudah sempurna jika kita tidak menyayangi saudara kita sebagaimana kita menyayangi diri sendiri.

Perhatikan! Ramai sahaja saudara kita sekarang sedang menuju ke unggun api yakni neraka sebagaimana yang digambarkan dalam keadaan diatas. Persoalannya kenapa kita tidak menghalang saudara-saudara kita yang sedang menuju ke ‘unggun api’ ini? Tidak sayang kepada mereka? Kita kata kita beriman. Rasulullah mengatakan iman kita tidak sempurna jika tidak menyayangi saudara kita! Jika haiwan kesayangan kita menuju ke ‘unggun api’, kita sanggup bergadai nyawa menyelamatkannya. Itu baru haiwan kesayangan, bagaimana pula dengan saudara yang kita sayangi seperti kita menyayangi diri sendiri? Jadi apa lagi alasan kita untuk tidak mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran?

Istilah ‘jangan jaga tepi kain orang’ sering kali dijadikan alasan. Adakah kita tidak mahu mengambil berat tentang saudara yang kita sayangi dan kasihkan? Tepuk dada tanyalah iman. Memang tak dinafikan mengajak kebaikan dan mencegah kemungkaran itu amat berat bagi kita yang imannya masih lagi kurang mantap. Namun itu bukan alasan untuk kita tidak melakukan amar makruf nahi mungkar.

Acap kali kita mendengar hadis yang berkisar tentang mencegah kemungkaran. Jika kita melihat kemungkaran, cegahlah ia menggunakan tangan, jika tidak dengan lisan, jika tidak dengan hati dan itulah selemah-lemahnya iman. Perhatikan, selemah iman kita pun kita masih lagi mampu mencegah kemungkaran dengan hati kita. Namun pada masa ini, kita langsung tidak mencegah kemungkaran walaupun dengan hati. Hati ini tidak pernah membenci sebaliknya meredhai perbuatan mungkar yang dilakukan.

Ayuh kita sedar, mungkin ada sahaja rakan-rakan kita yang sedang menghala ke ‘unggun api’ dan awas! Kita juga mungkin sedang menghala ke lembah jahanam tersebut. Bukalah mata kita, perhatikan keadaan sekeliling, tambahkan iman kita, tingkatkan ibadah kita, perbaiki diri, dan ajaklah kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran.

Jadilah orang-orang yang beruntung sebagaimana firman Allah:

dan hendaklah di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung.”

Ali-Imran: 104

Renung-renungkan

0 comments:

Post a Comment