Monday, May 10, 2010

Evaluasi diri



Assalamualaikum

Setelah sekian lama blog ini dibiarkan usang tanpa sebarang ‘post’, akhirnya hati ini tergerak juga untuk menulis. Ada juga beberapa sahabat yang bertanya bila nak di’update’ blog. Tiap kali datang menjenguk, tiada pun ‘post’ yang terbaru. Penulis memohon maaf kepada para pembaca yang sering kali melawat blog ini namun isi nya masih sama. Moga-moga Allah s.w.t membetulkan balik niat dan hati penulis untuk sentiasa menulis.

Cuti untuk sidang 2009/2010 telah pun bermula seminggu yang lalu. Namun ‘feel’ bercuti itu tidak dirasai oleh penulis kerana terpaksa ‘bercuti’ di USM demi menyiapkan ‘research paper’. Bayangkan waktu cuti selama 2 bulan lebih dihabiskan di USM, sukar juga untuk hati ini menerimanya. Namun tugas tetap tugas. Setelah memilih jalan ini, kita harus melaluinya dan tiada masa untuk berpatah balik.

Mungkin sedikit evalusi tentang diri sendiri setelah 2 tahun bergelar mahasiswa. Lagi 2 tahun penulis akan berijazah dan akan memasuki alam pekerjaan. Ramai sahabat yang tidak sabar untuk melangkah ke alam pekerjaan kerana sudah bosan dan penat dengan hidup sebagai seorang mahasiswa. Ketahuilah bahawa kehidupan di alam pekerjaan itu lebih sukar daripada kehidupan seorang mahasiswa. Kuliah yang hanya bermula pada pukul 9 pagi dan berakhir pukul 5 petang pun kita rasakan tidak mampu, inikan pula waktu bekerja bermula daripada 8 pagi hingga 6 petang. Oleh sebab itu lah penulis merasakan kesenangan pada waktu sekarang ini perlu dimanfaatkan. Ada beberapa nikmat yang manusia selalu lupa dan salah satunya ialah nikmat waktu lapang sebelum waktu susah.

Ok, kembali ke tajuk utama (jauh sangat melencong tadi). Sem kali ini boleh dianggap sebagai sem yang paling banyak masalah. Masalah seperti pengurusan masa, masalah peribadi, masalah hati, masalah kesihatan dan etc. Kalau dianalisis semula, kebanyakan masalah ni berpunca daripada masalah pengurusan masa itu sendiri. Mungkin pengurusan masa pada awal sem berjalan dengan bagus, namun akibat daripada masalah dan tugas yang datang melanda menyebabkan pengurusan masa itu menjadi kelam kabut.
Tugasan yang diterima agak banyak. Apatah lagi ‘rumour’ tentang kemahiran penulis dalam mereka baju mula tersebar dengan cepat. Natijahnya, banyak yang meminta penulis untuk mereka baju. Ingin juga penulis katakana bahawa penulis ini tidak lah pandai mereka baju, cuma mahir menggunakan Adobe photoshop sahaja. Namun, kerana tugas tersebut adalah amanah yang dipertanggungjawabkan dan tiada sesiapa pun yang mahu memikulnya. Maka penulis pun menerima permintaan mereka.

berikut adalah beberapa hasil kerja penulis:-










Exam! Penulis merasakan exam kali ni lah yang paling teruk sekali. Terutamanya exam organic chemistry. Entah kenapa segala yang dibaca lesap ketika masuk dewan peperiksaan. Mungkin kurang persediaan dan latihan. Apa-apa pun paper yang lain berjaya dilalui dengan baik (mungkin). Waktu study week merupakan waktu yang paling teruk sekali. Waktu tidur melebihi waktu belajar, inilah natijah daripada kurangnya beriadah. (-_-)

Kesimpulannya, masalah yang dihadapi sem lepas perlu diatasi. Pengurusan masa perlu dimantapkan, riadah selalu walaupun sekejap, susun jadual, selalu bersihkan hati dengan zikrullah, tingkatkan ibadah dan sentiasa berdoa. Moga-moga sem hadapan merupakan titik permulaan hijrah penulis untuk menjadi lebih baik. Insya-Allah


“Barangsiapa berhijrah di jalan Allah, niscaya mereka mendapati di muka bumi ini tempat hijrah yang luas dan rezki yang banyak. Barangsiapa keluar dari rumahnya dengan maksud berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian kematian menimpanya (sebelum sampai ke tempat yang dituju), maka sungguh telah tetap pahalanya di sisi Allah. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”

An-Nisaa’:100

0 comments:

Post a Comment