Tuesday, August 25, 2009

Realiti Masa Dan Takdir


Sebelum membaca artikel ini,lihat apa-apa yang ada di hadapan anda.Kemudian pusing pandangan anda ke sebelah kiri,perhatikan pula apa-apa yang ada disebelah kiri anda itu,pusing pandangan anda ke sebelah kanan pula.Lakukan hal yg sama.Kemuadian teruskan membaca artikel ini.Selepas menyelesaikan arahan di atas,berapakah masa yg anda ambil untuk melakukannya?tanpa melihat jam atau yg seumpama dengannya,berapa lama anda melakukannya?2minit?10 minit?atau 5 saat?..Pasti setiap individu akan memberikan jawapan yg berbeza-beza.Jadi siapa yg betul sebenarnya????

Katakan anda berada di dalam bilik bacaan di perpustakaan.Anda melihat seseorang memasuki bilik tersebut melaui pintu,mengambil sebuah majalah dan terus duduk di sofa yang berada di hadapan anda.Anda menganggarkan diamengambil masa 2 atau 3 minit untuk melakukan itu semua.

Anda beranggapan adanya jarak masa ini kerana otak anda membuat perbandingan saat ketika rakan anda masuk ke bilik dan duduk.Dua situasi yang berbeza.Saat-saat ini dirakam dalam otak dan disusun mengikut tertib.Dari sini muncul konsep masa iaitu masa itu relatif,sepertimana yg telah ditulis oleh ahli fizik terkenal Albert Einstein dalam bukunya General Theory of Relativity..

Masa dan ruang berada dalam bentuk intuisi (gerak hati),bergantung kepada orang yg menerima.Sama juga sepertimana seseorang menilai bentuk warna rasa etc.Secara umum konsep Teori Relativiti masa tidak wujud secara mutlak.Ia bergantung kepada orang yg menerimanya(receiver).

Mengejutkan! Konklusi sains ini sebenarnya telah dinyatakan dalam al-Quran lebih 1400 tahun dahulu.!Terdapat banyak ayat al-Quran yg menyatakan perbezaan pandangan masa ini,berbeza mengikut tempat, individu dan keadaan.Sebagai contoh mari kita renungi firman Allah : .

” Dan (ingatlah) pada hari (ketika) Allah mengumpulkan mereka,(mereka merasa) seakan-akan tidak pernah berdiam (di dunia) kecuali sesaat sahaja pada siang hari,(pada waktu) mereka saling berkenalan...”( Yunus,10: 45)

Perbualan manusia tatkala mereka dihisab jugamembuktikan manusia menerima masa itu secara berbeza.Satu tempoh yg sama mungkin dirasakan panjang,tetapibagi orang lain,ia terlalu singkat.

“ Dia (Allah) berfirman,”Berapa tahunkah lamanya kamu tinggal dibumi?” Merekamenjawab,”Kami tinggal (di bumi) sehari atau setengah hari,maka tanyakanlah kepada mereka yg menghitung.” Dia (Allah) berfirman,”Kamu tinggal (di bumi) hanya sebentar sahaja,jika kamu benar-benar mengetahui.”(Al-Mukminun,23 : 112-114)

Relativiti Takdir

Memahami hakikat masa membolehkan kita memahami hakikat takdir dengan baik.Allah swt menjadikan setiap peristiwa yg telah,sedang dan akan berlaku dalam “sattu detik” yang sama.Dengan kata lain kejadian alam ini dari permulaan hinggalah ke akhirnya telahpun berlaku disisi Allah swt.

Berdasarkan konsep ruang dan masa yg diterangkan sebelum ini,kita memahami bahawa Allah S.W.T tidak terikat dengan masa dan ruang sepertimana kita dan makhluknya yg lain.Kerana Dialah yang menciptakan kedua-duanya(ruang dan masa).Pencipta tidak mungkin wujud bersama dengan yg dicipta.

Allah swt mendedahkan banyak peristiwa masa hadapan yang belum berlaku tatkala Nabi saw menerima wahyu tersebut.Antara peristiwa-peristiwa itu adalah kejadian hari qiamat ketika ditiupkan sangkakala dan nasib orang beriman dan orang kafir dalam surah az-Zumar,ayat 68-73,peristiwa kekalahan pasukan tentera Rom dalam surah ar-Rum dan banyak lagi.

Pengembaraan merentasi masa

Cuba anda gambarkan kehidupan ini sebagai sebuah kisah filem.Apabila menonton sebuah filem,kita mengetahui segala perkara yg telah berlaku kerana semuanya datang di permulaan kisah dan disimpan dalam minda kita.Tetapi kita tidak tahu adegan seterusnya kerana Allah tidak menyimpan data-data tersebut di dalam minda kita.Tetapi bagi pengeluar,penerbit,pengarah yg menghasilkan filem tersebut,adegan permulaan,pertengahan,dan penamatnya telah pun diketahui.

Demikian juga Allah yang menyusun takdir kita,maka Dia Maha Mengetahui segala perkara yg pernah,sedang dan akan berlaku.

Bagi seorang muslim yg beriman dengan kebenaran al-Quran,perkara sebegini akan menambahkan keyakinan dan keimanannya kepada Allah swt.Sebenarnya banyak lagi rahsia alam dan al-Quran belum disingkap dengan jelas oleh manusia.Tetapi keyakinan kita kepada al-Quran tidak pernah berkurang kerana kita yakin al-Quran adalah kalamullah,lata-kata Allah,dan kata-kata siapa lagi yg lebih terpercaya melainkan kata-kata-Nya.Wallahu Taa’la A’lam.

sumbangan dari : akhi MFUP
sumber rujukan: dipetik dan diedit daripada majalah Solusi#7 2 Ramadhan 1430H /18.01

0 comments:

Post a Comment