Sunday, July 19, 2009

Free Thinker?


Seperti biasa, selepas solat Subuh penulis akan duduk menghadap komputer ribanya ini untuk 'online'. Maklumlah time2 macam ni ramai pelajar masih tidur. Ini yang membuatkan internet wireless di desasiswa Restu ni berkali-kali ganda laju daripada biasa. hehehe!



Hari ini penulis mendapat mesej dari seorang sahabat. Dia telah meng'post'kan satu musykilah berkaitan free thinker dimana ada sahabatnya yang sebilik dengan seorang free thinker (orang melayu). Jadi dia minta buah fikiran dan penyelesaian daripada sahabatnya yang lain. Menurut dia, si free thinker ni suka berbahas tentang kewujudan tuhan sehinggakan rakan kepada sahabat ini takut untuk bertemu muka dengan si free thinker ni.

Masya-Allah!
inilah yang akan berlaku jika manusia pada zaman sekarang semakin jauh daripada islam. Ma'rifatullah (mengenal Allah) dalam diri setiap individu seolah-olah tiada.Setiap manusia mesti mempunyai fitrah untuk bertuhan dan kita patut bersyukur kerna kita tergolong dalam golongan-golongan yang beriman, yang berada di jalan yang lurus.
Di dalam Al-Quran Allah S.W.T berfirman:

"Allah menyatakan bahwasanya tidak ada Tuhan melainkan Dia (yang berhak disembah), Yang menegakkan keadilan. Para Malaikat dan orang-orang yang berilmu (juga menyatakan yang demikian itu). Tak ada Tuhan melainkan Dia (yang berhak disembah), Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana"
(Ali 'Imran, 3:18)

Mengenal Allah adalah sangat penting bagi seseorang hamba kerana:
  1. Yang akan kita kenali itu adalah Allah, Sang pencipta semesta alam yang telah menguasai manusia dan menyiapkan segala untuknya segala keperluan di langit dan dibumi. dan Allah jugalah yang akan mendengar pengaduan hamba-Nya ketika mereka dalam kesusahan lalu menyelesaikan masalah tersebut dengan arif dan bijaksana.
  2. berbagai dalil(baik fitri, naqli, mahupun aqli) telah membuktikan kebera-daan, sifat-sifat, dan nama-nama-Nya, secara jelas dan tidak terbantah.
  3. Manfaat dan pengaruh yang besar iaitu meningkatkan keimanan dan ketaqwaan. Antara pengaruh yang dirasai oleh hati-hati orang yang beriman:
  • Kemerdekaan yang sebenar. Jiwanya sentiasa hanya berharap dan takut kepada Allah sehingga tidak ada yang dapat menguasainya.
  • Ketenteraman yang sejati. Seorang mukmin akan selalu yakin bahawa Allah telah menjamin kehidupannya dan melindungi keselamatannya
  • Keberkahi dari Allah. Setiap amalannya sentiasa diredhai, diberkati, dan dicintai oleh Allah.
  • Kehidupan yang baik. Allah selalu membimbing langkah-langkahnya dalam mencapai kebaikan.
  • Ia akan mendapat surga dan syafaat dan keredhaa Allah S.W.T.
maka jika kita tidak tahu betapa pentingnya mengenal Allah S.W.T, maka dikhuatiri kesesatan akan timbul didalam hati kita.Nauzubillah! Penulis ingin menyeru kepada para pembaca dan juga diri sendiri, carilah ilmu pengetahuan kerna salah satu sebab yang menjadi penghalang kepada Ma'rifatullah adalah Al-Jahlu (kebodohan). Taddaburlah Al-Quran kerna didalam Al-quran terdapat banyak dalil-dalil tentang kewujudan Allah yang Maha Esa.

Kita doakan agar sahabat tadi dapat menyelesaikan masalahnya dan juga berdoa agar remaja FT tadi mendapat semula hidayah dan kembali ke jalan yang benar. Amin!

sumber rujukan: Jasiman, Lc. Syarah Rasmul Bayan Tarbiyah

1 comments:

muhamad farid umor parok said...

bismillah,..
kebanyakan free thinkers nie dianugerahi Allah keupayaan berfikir yg sgt tinggi,hingga kesemua perkara boleh difikirkan dgn akal mereka semata-mata...jadi seeloknya bagi mereka bacaan berkaitan kehebatan penciptaan Alam yg berkaitan dgn ilmu sains dan Islam eg:Kejadian alam semesta by Harun Yahya,Quran Saintifik by Dr Danial dll.

Post a Comment