Wednesday, September 29, 2010

Ruh seorang murabbi

“kenapa cikgu tak mengajar kami lagi?” salah seorang pelajar tuisyen membuahkan kekecewaan kepada penulis.
“cikgu sibuk la A (bukan nama sebenar). Kat USM tu cikgu banyak tugasan, jadi terpaksalah cikgu berhenti mengajar tuisyen.” Penulis cuba memberi pencerahan kepada nya.
Namun di raut wajah nya masih jelas kelihatan tidak puas hati dengan jawapan yang diberikan.
Maka penulis pun bertanya
“Takkan sebab cikgu dah tak mengajar, A hilang semangat nak belajar?”
"yelah! Cikgu yang buat kami minat untuk belajar. Kalau cikgu takde, lainlah rasanya"

Subhanallah! Ungkapan daripada A memang menyentuh hati penulis. Air mata seperti mahu mengalir tetapi ego penulis menahannya. Tidak sangka penulis selama ini telah menjadi inspirasi dan juga murrabi (pembina) kepada mereka sehingga mereka minat untuk belajar. Terasa diri ini telah berjaya menjalankan tugas sebagai seorang pendidik.

A masih lagi menzahirkan kekecewaannya. Maka penulis pun berkata sesuatu untuk menyejukkan hatinya
“Insya-Allah, nanti kalau diberi peluang cikgu akan kembali mengajar” senyuman mula menguntum di bibirnya.
“Study elok-elok! Jangan lupa formula yang cikgu ajarkan” Penulis menambah.
A mengganguk faham dan berlalu pergi selepas memberi salam.

Peristiwa diatas telah memberi banyak pengajaran kepada penulis. Kita sebagai seorang murabbi/pendidik seharusnya memberikan lebih daripada ilmu kepada anak didik kita/mad'u agar mereka tidak menjadi seperti robot, boleh menerima maklumat dan arahan tetapi tidak boleh bertindak mengikut kehendak sendiri.


Berikan mereka ruh tarbiyyah!!

Pada hari raya yang lepas, penulis ada menziarahi seorang sahabat yang pernah menjadi cikgu sementara di sebuah sekolah. Apa yang menarik perhatian penulis ialah sahabat tadi telah dinobatkan “cikgu yang paling best” oleh pelajar-pelajarnya sedangkan dia mengajar di situ tidak lah lama iaitu kurang dari sebulan. Bila ditanya apa rahsianya? Dia menjawab
“Kita bukan bagi ilmu sahaja. Kita kena bagi ‘Ruh’ kepada pelajar-pelajar kita tu.”
Satu jawapan yang bagus dan penulis akan pegang nasihat itu sampai bila-bila kerana penulis merasakan nasihat tersebut sangat berguna.


Ruh seorang Murabbi

Bagi sesiapa yang membawa halaqah/usrah ketahuilah anda sebenarnya memegang peranan yang sangat berat yakni sebagai seorang murabbi/ah (pembina) kepada anak-anak halaqah/usrah (mad'u). Pernahkah para murabbi/ah tertanya-tanya kenapa halaqah/usrah yang dibawa tidak berjaya, anak halaqah/usrah tidak berminat untuk hadir dan tidak berubah/membesar seperti apa yang dirancang?

Penulis juga pernah mengalami masalah berikut. Pening juga kepala memikirkan jalan penyelesaian sehinggalah murabbi penulis berkata sesuatu kepada penulis

"antum ni kurang ruh sebagai seorang murabbi"

Bila direnung semula kata-kata tadi, sedikit-demi sedikit terkena kepada batang hidung sendiri. =P

Kita murabbi tetapi kita tak pernah pun mengambil berat tentang anak halaqah/usrah kita. Adakah dia sihat? Bagaimana iman nya? Ibadahnya? Study? Sebaliknya kita sibuk menguruskan hal-hal kita sehingga tiada masa untuk menjalinkan ukhuwah bersama mereka. Waktu berjumpa hanyalah ketika dalam halaqah/usrah dan waktu itu pun kita tak manfaatkan.

Pernah tak kita terfikir sama ada pengisian/taujihat kita ketika dalam halaqah/usrah menyentuh hati anak halaqah/usrah kita atau tidak? Tersentuh sehingga mereka berubah menjadi lebih baik? Ataupun kita sekadar hadir dan menyampaikan sahaja mengikut silibus tanpa memikirkan sama ada apa yang disampaikan itu sampai dan dihadam oleh anak halaqah/usrah kita atau tidak?

Susah juga nak jadi murabbi ni ye. Tetapi ketahuilah sesiapa sahaja yang memiliki ruh sebagai seorang murabbi dapat 'menghidupkan' orang disekelilingnya dan itulah yang terjadi kepada penulis.

Ketika di zaman jahiliah, saat sedang leka dengan dunia, hadirnya murabbi yang membawa perubahan yang besar kepada penulis. Kata-kata mereka penuh dengan makna, menyentuh hati dan menyedarkan penulis tentang tanggungjawab kita.

Sekarang tibalah giliran penulis pula untuk menjadi murabbi yang dapat menyentuh hati para mad'u nya, membawa mereka berhijrah kepada yang lebih baik dan membina peribadi muslim yang sejati.


bermulalah kembara mencari ruh murabbi ….


p/s: salah dan silap harap diperbetulkan dan dimaafkan...

2 comments:

aCu said...

mengajar part time ke epul?

Ibnu Sharif said...

yup..masa cuti sidang lalu. boleh rujuk post-post yang terdahulu.. =)

Post a Comment