Tuesday, August 31, 2010

Rehlah Masyi: menghayati Perang Badar Qubra

Baru-baru ini penulis ada menyertai Rehlah Masyi yang diadakan di kawasan Kulim, Kedah. Aktiviti ini disertai oleh ramai peserta yang terdiri daripada pelajar universiti, pelajar sekolah dan tidak lupa juga yang sudah bekerja. Usai menunaikan solat fardhu Asar di Masjid Kulim, kami pun berkumpul di perkarangan masjid untuk mendengar beberapa taklimat sebelum mengembara sejauh 5 km.

Tujuan aktiviti ini ialah untuk memberi penghayatan kepada para peserta tentang perang Badar. Perang Badar merupakan salah satu peristiwa bersejarah untuk umat Islam. Ibrah atau pengajaran yang boleh diambil sangat banyak. Maka, Rehlah ini cuba untuk memberikan simulasi perang Badar tu kepada kami, bagaimana rasanya berjalan menuju ke tempat perang dalam keadaan berpuasa. Bezanya, kami cuma mengembara sejauh 5 km sedangkan para sahabat mengembara sejauh 500 km untuk ke tempat perang.

Setelah mengembara, kami diberikan sedikit pengisian rohani berkaitan sejarah perang badar serta penghayatannya. Usai mendengar pengisian, kami Iftar bersama, solat Maghrib, Isyak, dan solat sunat Tarawikh. Program tamat setelah habisnya solat sunat Tarawikh.

Berikut adalah beberapa gambar yang diambil sepanjang program:


Mendengar taklimat Bersiap sedia untuk 'perang'
Kembara bermula penat dan letih!


Berehat sebentar dihadapan tangki air
sambung kembara melangkah dengan pasti!


Destinasi Sekolah Jelutong

Iftar 'harta rampasan perang' =)



menunaikan solat tanda kesyukuran

0 comments:

Post a Comment