Friday, August 20, 2010

Ramadhan

Tanpa disedari kita sudah pun melepasi 10 Ramadhan. Masa berlalu dengan pantas sehingga kita tak sedar akan pemergiannya. Eloklah kita evaluasi balik hasil tarbiyyah Ramadhan kita, adakah mencapai objektif puasa kita atau puasa itu cuma sekadar lapar dan dahaga?


"Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa."

Al-Baqarah : 183

Sesiapa sahaja yang selalu menghadiri seminar fiqh puasa pasti mengetahui matlamat kita berpuasa berdasarkan firman Allah S.W.T diatas. Tujuan kita berpuasa tidak lain tidak bukan ialah "...agar kamu berqakwa" . Maka lihat semula ke dalam diri kita, adakah sepanjang bulan Ramadhan ini ketaqwaan kita bertambah, berkurang, atau mendatar(tak berubah)?

Jika meningkat, Alhamdulillah! Jika selain daripada itu, maka eloklah baki Ramadhan yang ada digunakan sebaik-baiknya untuk menambah lagi ketaqwaan kita kepada Allah S.W.T.

Sangat rugilah jika puasa yang kita lakukan itu hanya membuahkan penat, lapar dan dahaga. Bunga keimanan dan ketaqwaan yang kita cari pula tidak dapat. Maka muhasabah diri semula, lihat ke dalam diri, betulkan apa yang tidak betul. Moga-moga Ramadhan kali ini menjadi satu madrasah untuk mendidik kita menjadi seorang yang bertaqwa kepada Allah. S.W.T


Ramadhan, semakin hari semakin menjauhi... =(


p/s: update ringkas sebelum bertolak ke Kedah...

0 comments:

Post a Comment