Thursday, January 14, 2010

Rintihan sang pemimpin

Tidur masih lagi belum cukup bagiku
Bantal dan tilam yang empuk masih lagi
tidak dapat mengurangkan kepenatan
hari ini, semalam, dan minggu lepas

Amanah
tidak elok jika aku katakan
ia merupakan punca segala kepenatan ku
kekadang terfikir kenapa
kenapa aku yang dipertanggungjawabkan
dengan amanah ini

Kenapa diriku yang menjadi perhatian?
apa yang ada pada diriku
yang tiada pada orang lain
sehingga amanah ini diberikan kepada ku

Hidup ku sekarang dihujani dengan amanah
satu demi satu datang bagai titisan air hujan
ada yang sudah berada di dalam genggaman ku
ada juga yang sedang menunggu
untuk aku menggenggamnya

Beratnya hati dan jiwa
bila memikirkan tanggungjawab yang sedang dipikul
dan yang akan dipikul
layak kah aku?
mampukah aku?

Amanah ini terlalu berat bagiku
Ingin sekali aku lari
lari dari segala amanah dan tanggungjawab ini
berehat di suatu tempat
yang aman dan sunyi
tanpa gangguan masalah dan tekanan hidup

Tuhan seperti mendengar rintihan ku
Ayat terakhir Al-Baqarah bagaikan jawapan kepada segala masalah ku
baru ku sedar
yang sebenarnya aku mampu
mampu melakukan
melaksanakan
segala amanah yang telah diberikan
kerana
tuhan tidak akan membebani seseorang itu
melainkan sesuai dengan kesanggupannya

maka
ku teruskan langkah hidup ku
ku betulkan niat di dada
ku laksanakan segala tanggungjawab dan amanah dengan saksama
moga-moga
tuhan redha dengan apa yang akan ku lakukan di dunia

Ya Allah
berikanlah kami
kebaikan di dunia dan di akhirat
serta jauhkanlah kami dari
seksaan api neraka
Amin ya rabbulalamin



0 comments:

Post a Comment